داریور, لوازم دیگر

همه چیز درباره درایور استپ موتور انکدردار

درایور استپ موتور انکدردار

درایور استپر موتور چیست ؟

درایور استپ موتور مداری است که سیگنال های خاموش و روشن شدن سیم پیچ ها را به استپ موتور ارسال می کند. درایور ها عموما دارای قابلیت کنترل جریان خروجی، کنترل نحوه حرکت و ترمینال های خروجی و ورودی برای ارتباط با استپ موتور و کنترلر و همچنین منبع تغذیه هستند. اکثر درایور ها دارای قابلیت میکرو استپینگ هستند که با تنظیم پالس های ارسالی به استپ موتور این امکان را بوجود می آورند که حرکتی دقیقتر و نرم تر را داشت باشیم.

عملکرد درایور استپ موتور به این شکل است که جریان الکتریکی را در فازهای مختلف زمانی به استپر موتور ارسال می کند. این جریان های الکتریکی در حقیقت دستوراتی هستند که توسط کنترلر به درایور ارسال می شوند.

درایور استپ موتور انکدردار

در مواردی که نیاز به گرفتن فیدبک از موتور داریم و طبیعتا از استپ موتور انکودر دار استفاده می کنیم، نیاز به استفاده از درایور انکودر دار پیدا می کنیم. استپ موتور های انکودر دار فقط توسط این نوع از درایور قابل کنترل هستند. این نوع درایور می تواند با گرفتن فیدبک از موقعیت استپر موتور به ما برای کنترل استپ موتور گزینه های بیشتری بدهد.

افزودن یک انکودر به استپر موتور برای افزایش کارایی آن صورت می گیرد. این انکودر پشت موتور استپر افزوده می شود. همچنین استفاده از درایو مخصوص با فیدبک انکودر هم که به شکل حلقه بسته وجود دارد تاثیر بسیاری بر افزایش کارایی استپر موتور می گذارد. این درایو تا حدی عملکردی مشابه با درایو سروو دارد. در این نوع از استپ موتور ها امکان افزایش سرعت نیز وجود دارد. به طور مثال سرعت آن تا rpm1000 می تواند افزایش یابد. همچنین استپ موتور انکودر دار مزایای دیگری نیز دارد که برای نمونه می توان به انجام حرکات متوالی در مدت زمان کم اشاره کرد. این استپر موتور در مقایسه با استپ موتور های معمولی و سایر استپ ها با شیب شتاب گیری بسیار سریعی حرکات متوالی را در زمان کم تری انجام می دهد.

کاربرد های استپ موتور انکودر دار

این نوع از استپ موتور ها کاربرد های فراوانی دارند اما دو نمونه از مواردی که مورد استفاده قرار می گیرندبه صورت زیر است:

  • سنکرون کردن حرکت سیستم های با دو موتور یا بیشتر در یک محور؛ به این صورت که پالس انکودر موتور اول به درایو موتور دوم متصل میشود و محور را به صورت کاملا دقیق حرکت می دهد.
  • بین صنعت گران اشتباهی مصطلح شده است آن هم این است که استپ موتور انکودر دار سرعت بیشتری دارد. که کاملا غلط نیست ولی بهتر است به صورتی دیگر بیان شود. از آنجا که استپ موتور ها با دور پایین می چرخند و در دور های بالا معمولا خطا دارند، این استپ موتور می تواند در سرعت های بالا بدون خطا کار کند و سرعت بالاتری لزوما ندارد. زیرا انکودر متصل خطای آن را پوشش میدهد.

استپر موتور انکودر دار یا سروو موتور

از مهم ترین سوالاتی که در هنگام آشنایی با استپ موتور های انکودر دار پرسیده می شود، ارزش خرید آن ها به نسبت سروو موتور میباشد. سروو موتور ها از سیستم های پیشرفته ای برای کنترل موقعیت استفاده می کنند که دقت هایی به مراتب بالاتر از استپ موتور ها دارند. اما نکته اینجاست که قیمت استپ موتور ها تا حد زیادی از سروو ها کمتر می باشند. در کل باید بگوییم که در پروژه هایی که کنترل موقعیت انجام می شود و هزینه تمام شده به نسبت دقت از اهمیت بیشتری برخوردار است بهترین انتخاب استپ موتور انکودر دار می باشد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد این دو موتور این است که سروو ها به همراه درایور مخصوص خود به فروش می رسند اما درایور استپ موتور های انکودر دار می تواند ورودی پالس انکودر داشته باشد و یا می تواند نداشته باشد. در واقع می توان کلوزلوپ موتور را به کمک کنترلر خارجی مثل PLC انجام داد.

انتخاب بهترین درایور

با توجه به گستردگی مدل های درایور، شما می توانید با توجه به مشخصات مورد نظرتان یک درایور را انتخاب کنید. در حقیقت شما باید پس از بررسی تمامی جوانب پروژه، بهترین درایور را برای آن پروژه انتخاب کنید. مشخصاتی مثل جریان خروجی، ولتاژ ورودی، قیمت، تعداد فازها و برند مورد نظرتان، بهترین درایور استپ موتور را برای پروژه شما مشخص می کنند. در صورتی که با بررسی نیازها و مدل های موجود نتوانستید بهترین گزینه برای خرید را انتخاب کنید، میتوانید با متخصصان لاندا الکترونیک تماس گرفته و به صورت کاملا رایگان از مشاوره های آن ها بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید