منبع تغذیه, لوازم دیگر

منبع تغذیه آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

منبع تغذیه آزمایشگاهی چیست؟

منبع تغذیه آزمایشگاهی یکی از لوازم ضروری برای آزمایشگاه‌ و کارگاه برق و الکترونیک استاز این دستگاه برای راه‌ اندازی مدارهای الکترونیک استفاده می‌ شودبه منظور انتخاب و خرید منبع تغذیه آزمایشگاهی باید به ویژگی ‌های متعددی توجه داشته باشیدولتاژ خروجی، حداکثر جریان خروجی، شکل موج خروجی و پایداری آن‌ ها از ویژگی ‌های مهم یک منبع تغذیه آزمایشگاهی هستند.

در فعالیت ‌های آزمایشگاهی مهندسی برق و الکترونیک همواره نیاز به یک منبع تغذیه وجود دارداستفاده از منبع تغذیه به مهندسین کمک می ‌کند تا ولتاژ و جریان مورد نیاز مدارهای الکتریکی را تأمین کنندهمچنین یک منبع تغذیه متغیر آزمایشگاهی این قابلیت را دارد تا با تغییر ولوم ولتاژ، ولتاژهای مختلفی در خروجی فراهم کند.

معمولاً منبع تغذیه مورد نیاز برای انجام آزمایشات، منابع تغذیه DC هستند که مانند برق باتری از نوع مستقیم می باشنداز منابع تغذیه استفاده‌های مختلفی می‌شوداما پیش از آن ببینیم این دستگاه ها دقیقاً چه هستند؟

منبع تغذیه آزمایشگاهی چیست؟

یکی از پرکاربردترین دستگاه های مورد نیاز آزمایشگاه ها، منابع تغذیه هستنداز این دستگاه ها به منظور تأمین انرژی الکتریکی در آزمایشگاه های الکترونیک جهت راه اندازی مدارهای الکترونیکی استفاده می شودوجود منابع تغذیه متغیر در آزمایشگاه ها برای مهندسین برق ضروری استاین وسایل با امکان تولید ولتاژهای مختلف، امکان انجام آزمایشات گوناگون را فراهم می کند.

انرژی مورد نیاز تجهیزات الکتریکی از راه های گوناگونی تأمین می شودسیستم های انتقال انرژی الکتریکی، سیستم های الکترومکانیکی مثل ژنراتورها و مبدل های انرژی خورشیدی از جملۀ این ها هستنداگر بخواهیم تمام توضیحات بالا را در یک یا دو جمله خلاصه کنیم، چنین عبارتی صحیح خواهد بود: «منبع تغذیه به واحدی گفته می‌ شود که قادر به تأمین انرژی الکتریکی برای یک سیستم الکتریکی است

منابع تغذیه در کل به حوزه‌ های گوناگونی دسته بندی می شونداین تجهیزات دارای کاربردی وسیع در آزمایشگاه ها، منازل و صنایع دارنداینکه از چه منبع تغذیه ای در کجا و تحت چه شرایطی استفاده شود حائز اهمیت استبا این حال پارامترهایی برای تشخیص یک منبع تغذیه خوب وجود دارندهمچنین با انجام برخی تست ها می توان به کیفیت یک منبع تغذیه پی برد.

پارامترهایی برای خرید منبع تغذیه با کیفیت

همۀ مهندسین برق و الکترونیکی از اهمیت زیاد منابع تغذیه آگاهی دارندیک منبع تغذیه بی کیفیت در آزمایشگاه ممکن است خطرات زیادی را به همراه داشته باشدمنبع تغذیه به عنوان وسیله ای برای تأمین انرژی دستگاه های الکتریکی، ویژگی‌ های خاصی دارددر نظر گرفتن پارامترهایی برای خرید منابع تغذیه دارای اهمیت زیادی استمواردی از جمله:

  • نوع بازه خروجی ولتاژ

  • امکان کنترل جریان خروجی

  • وجود خروجی با ولتاژ ثابت

  • فراهم کردن ولتاژهای منفی

  • دارای بودن ولوم کنترل با تفکیک پذیری کم و زیاد

  • دارا بودن ولوم محدود کننده جریان

  • قابلیت حفاظت ولتاژ و جریان خروجی بیش از توان دستگاه

  • قابلیت حافظت در برابر اتصال کوتاه

  • بدنۀ فلزی برای دفع حرارت

  • دارا بودن فن برای تنظیم دمای دستگاه

  • کاربردپذیری متنوع

  • نمایش ولتاژ خروجی و جریان مصرفی

  • وجود خروجی دوبل

  • و مواردی دیگر.

اگر فردی با تجربه در مهندسی برق، الکترونیک و دیگر شاخه های وابسته هستید حتماً جزئیات این پارامترها را می دانیدبا داشتن یک چک لیست برای خرید منبع تغذیه می توانید مواردی که نیاز به دقت بیشتراست را در نظر بگیریدهمچنین تست هایی برای تشخیص کیفیت دستگاه ها نیز وجود دارد.

تست هایی برای تشخیص کیفیت دستگاه

تشخیص کیفیت یک دستگاه منبع تغذیه کار چندان سختی نیستکافی است اطلاعات و تجربیاتی در این زمینه داشته باشیدبا این حال می توانید از روش های زیر برای سنجش کیفیت منبع تغذیه استفاده کنید:

  1. تست هارمونیک ها و ریپل نویزمشاهده مقدار هامونیک ها و ریپل نویز توسط اسیلوسکوپ در خروجی دستگاه به ما در شناخت کیفیت منبع تغذیه کمک می کندهر چه مقدار هارمونیک و نویز کمتر باشد منبع تغذیه با کیفیت تری است.

  2. پاور فاکتور اهمیت زیاد مولتی متر کلمپی را دانشجویان برق و الکترونیک می دانندمشاهده پاور فاکتور یا همان کسینوس فی توسط مولتی متر کلمپی مجهز به کسینوس فی متر و هارمونیک تستر به ما در شناخت کیفی منبع تغذیه نیز کمک می کند.

  3. تست اتصال کوتاهدر این آزمایش باید خروجی منبع را اتصال کوتاه کنیداگر ولتاژ و جریان دستگاه هر دو صفر شدند، از خریدن آن ها خودداری کنیداین دستگاه ها کیفیت خوبی ندارند و بهتر است دستگاهی خریداری کنید که در این تست موفق باشد.

  4. تست اتصال به لامپدستگاه منبع تغذیه را به یک لامپ خودرو متناسب با ولتاژ خروجی اتصال دهیداگر دستگاه دچار افت ولتاژ نشد یعنی کیفیت خوبی داردهمچنین می توانید برای اطمینان بیشتر از چند لامپ مختلف برای این تست استفاده کنید.

  5. تست درصد خطادرصد خطای یک منبع تغذیه را می توانید با مولتی متر بسنجیداگر مولتی متر نشان از درصد خطای کمتر از 0.1 ولت داشت به این معناست که منبع تغذیه کیفیت خوبی داردجالب است که برخی منابع تغذیه درصد خطای زیر 0.01 ولت دارندهرچند که قیمت آن ها بسیار زیاد است.

 

عملکرد منبع تغذیه آزمایشگاهی به چه صورت است؟

امکان انتخاب ولتاژهای متنوع از ویژگی های منبع تغذیه آزمایشگاهی استقابلیت انتخاب ولتاژ و جریان خروجی در منابع تغذیه متغیر وجود داردمنبع تغذیه تراکینگ آزمایشگاهی ممکن است در حالت جریان بالا استفاده شودبنابراین در انتخاب ولتاژ ترانسفورماتور در طراحی مدار باید به جریان کشی نهایی توجه کردمثلاً در یک منبع تغذیه 30 ولت لازم است از یک ترانسفورماتور 35 ولت استفاده کرد.

از دیگر موارد لازم در منابع تغذیه، امکان تولید ولتاژهای ثابت استاین ولتاژها معمولاً در مدارهای با جریان پایین به کار می روندبنابراین لازم است که حداکثر جریان خروجی آن ها یک آمپر در نظر گرفته شودبا سری یا موازی کردن خروجی های منبع تغذیه می توان به ولتاژ یا جریان های بالاتر دست یافتمثلاً با سری کردن منبع تغذیه 30 ولت آمپر دوبل میتوان ولتاژ 60 ولت با حداکثر جریان 1.5 ایجاد کردهمچنین با موازی کردن دو خروجی میتوان ولتاژ 15 ولت با حداکثر جریان آمپر ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید