لوازم دیگر, براشلس, داریور, موتورها

درایور موتور براشلس چیست

درایور موتور براشلس

کنترل و درایو موتور بدون جاروبک یا براشلس

در تجهیزات کامپیوتری، ربات ها و وسایل الکتریکی از موتورهای آهنربای دائم بدون جاروبک استفاده می شود. برای کاربردهایی با سرعت پائین، استفاده از موتورهای آهنربای دائم ، نیاز به گیربکس را که در ماشینهای القائی استاندارد وجود دارد، حذف میکنند زیرا که گیربکس ها در مرور زمان دچار فرسایش و شکستگی شده و تعمیر آنها هزینه بردار می باشد. همچنین در حین کار، به جز ایجاد سر و صدای اضافی، مقداری از توان مکانیکی موتور را نیز مصرف میکنند.

موتورهای جریان مستقیم با جاروبک، عمل کموتاسیون در آنها توسط جاروبک که یک بخش مکانیکی بوده انجام می گیرد. در این موتورها باید گفت که اولاً هر بخش مکانیکی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد که این مورد نیز مستثنی نیست، دوما به دلیل اصطکاک موجود بین اجزاء این بخش از راندمان موتور کاسته میشود و سوما جرقه های به وجود آمده در هنگام تعویض قطبها نیز احتمال آتش گرفتن موتور را افزایش میدهد.

 

موتور براشلس

جهت درک بهتر عملکرد موتور BLDC ، بهتر است تا مروری برساختار و چگونگی عملکرد موتور DC داشته باشیم. با توجه به بهره گیری عمومی از سیستمهای تولید، انتقال و توزیع ac به جای dc ، ماشینهای dc در حال حاضر تقریباً به طور منحصر به فرد به عنوان موتور مورد استفاده قرار می گیرند.

پیشرفت مبدلهای نیمه هادی مطمئن، اعتبار و محبوبیت موتورهای dc را در بسیاری از کاربردهای صنعتی تحت تأثیر قرار داده است . علی رغم این امر، هنوز موتورهای dc در زمینه محرکه های با سرعت متغیر مورد استفاده هستند. مواردی نظیر : غلتکهای نورد ، جرثقیل های سقفی و سایر کاربردهایی که نیازمند کنترل دقیق گشتاور و یا سرعت می باشد. این موتورها همچنین در وسایلی که با باتری راه اندازی می شوند (مثل قایقهای شناور ) و لیفتراکها و برای راه اندازی لوکوموتیوهای راه آهن مورد استفاده قرار می گیرند.

موتورهای dc کوچک،

بیشتر از نوع آهنرباهای دائم، به صورت گسترده در خودروها به کار می روند.   مثل موتورهای استارت ، موتورهای برف پاک کن ، موتورهای بالا بر شیشه، موتورهای پروانه و موتورهای مربوط به راه اندازی سایر لوازم جانبی. بطور کل قطعه ای که عمل پردازش سرعت و قدرت و فرمان حرکت در دوچرخه برقی را میدهد درایور یا کنترلر نامه میشود این قطعات نوعی اینورتر یا تقویت کننده آمپر و ولتاژ هستند که باعث میشوند قدرت دینام تعبیه شده روی وسیله در سرعت های کم هم دارای قدرت زیاد برای حمل فرد را داشته باشند.

کنترلر های براش

دارای سیستم ساده ای هستند عملکرد آنها بصورت خطی میباشد در اسکوتر برقی و دوچرخه برقی دینام آنها دارای دو سیم وردی ولتاژ است که درایور براش ولتاژ را تقویت کرده و به دینام یا آرمیچر میرساند دینام این مدل از کنترلر ها میبایست توسط چرخدنده و یا گیربکس به چرخ متصل شود همانطور که گفتیم بدلیل سیستم ساده با جابجا کردن سیم های موتور میتوان از چپ گرد و راست گرد هم بهره مند شد.

 

تفاوت بین درایور های براشلس و براش در چیست؟

تفاوت بین آنها در عملکرد و ساختارشان است درایور های براش حتما نیاز به یک انتقال دهنده قدرت(گیربکس)دارند و از قدرت و سرعت کمتری برخوردار هستند ولی در سیستم براشلس سرعت و قدرت لحظه ای ملاک ساختارشان است البته پیچیدگی بالای آنها باعث شده هزینه ساخت افزایش یابد اما بدلیل بروز بودن و کار آمدی سیستم براشلس استفاده از آنها در موتور و دوچرخه برقی بیشتر اسفاده شود.

 

مزایای درایور های براشلس چیست؟

خوب دلایل قابل توجهی بوده که این سیستم جایگزین سیستم قبلی یعنی براش شده است از مهمترین مزیت این تکنولوژی میتوان به استحکاک کم آنها اشاره کرد که باعث میشود گرمای کمتری ایجاد شود و مصرف انرژی پایین بیاید به خاطر همین مزیت طول عمر بالا تری هم بوجود می آید البته هزینه بالای آنها در تعمیر و خرید درایور براشلس قابل توجه مصرف کنندگان است اما کارایی آنها باعث رضایت استفاده کنندگان وسایلی مانند دوچرخه برقی و موتور برقی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید