موتورها, DC, بدون گیربکس, گیربکس دار

تفاوت موتورهای DC گیربکس دار و بدون گیربکس

تفاوت موتورهای DC گیربکس دار و بدون گیربکس

تفاوت موتورهای DC گیربکس دار و بدون گیربکس

گیربکس چیست؟

تفاوت موتورهای DC گیربکس دار و بدون گیربکس، گیربکس وسیله‌ای است که از قوانین مکانیک برای افزایش یا کاهش گشتاور خروجی و همچنین افزایش ویا کاهش دور موتور در دقیقه استفاده می‌کند. در موتور‌ها، نیروی شفت موتور به جعبه دنده منتقل می‌شود و از طریق یک سری چرخ دنده داخلی، امکان تبدیل سرعت به گشتاور و یا بالعکس را فراهم می‌کند. جعبه دنده‌ها در اندازه‌ها و نسبت دنده‌های مختلف برای پاسخگویی به نیاز‌های گشتاور در دسترس هستند. امروزه جعبه دنده‌ها با چرخ دنده‌های فلزی، پلاستیکی و ترکیبی در بازار موجود می‌باشد و در استفاده‌های صنعتی می‌توان با توجه به نیاز خود انواع مختلفی از جعبه دنده هار را برای موتور خود انتخاب کرد.

 

موتور گیربکس دار چیست؟

موتور گیربکس DC را می‌توان نسل جدیدی از موتور‌های DC معرفی کرد. یک موتور گیربکس دار DC دارای یک مجموعه چرخ دنده متصل به موتور است. سرعت موتور بر حسب چرخش محور در دقیقه محاسبه می‌شود و RPM نامیده می‌شود. مجموعه دنده‌های بکار رفته در موتور، به افزایش گشتاور و کاهش سرعت کمک می‌کند.
با استفاده از ترکیب صحیح چرخ دنده‌ها در موتور گیربکس دار می‌توان سرعت آن را به هر شکل مطلوبی کاهش داد. این مفهوم که در آن دنده‌ها سرعت خودرو را کاهش می‌دهند اما گشتاور آن را افزایش می‌دهند به عنوان چرخ دنده کاهنده شناخته می‌شود.
موتور‌های دی سی گیربکس دار از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. چرخ دنده‌ها به عنوان مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده موتور گیربکس‌ها هستند. پوسته گیربکس، شکاف‌های ورودی و خروجی، یاتاقان، کاسه نمد و درپوش کنترل روغن هم از اجزای دیگر این قطعه محسوب می‌شوند.

 

مزایای موتور گیربکس

تفاوت موتورهای DC گیربکس دار و بدون گیربکس، به عنوان مهم‌ترین ویژگی مثبت موتور دی سی گیربکس دار می‌توان به کاهش هزینه‌های نصب و طراحی اشاره کرد. به بیانی دیگر، با استفاده از موتورگیربکس‌ها دیگر نیازی به نصب جداگانه موتور الکتریکی و گیربکس در پروژه‌های مهندسی وجود ندارد. مصرف بهینه انرژی از دیگر نقاط قوت استفاده از این وسیله صنعتی به شمار می‌آید. حذف تلفات انرژی به دلیل عدم نیاز به تراز کردن و کوپلینگ موتور گیربکس‌ها نیز از مزایای دیگر کاربرد این قطعه محسوب می‌شود. سایر مزایای موتور گیربکس‌ها عبارتند از:

  • کاهش آلودگی صوتی و افزایش طول عمر
  • امکان انتقال گشتاور و سرعت بالا به دلیل طراحی دقیق دندانه‌های چرخ دنده‌ها
  • ترکیب بهینه گیربکس و الکتروموتور

 

کارکرد موتور گیربکس چیست؟

در موتور‌های دی سی گیربکس دار، گیربکس و جفت‌های چرخ دنده‌ای نقش مهمی دارند. انتقال نیروی موتور از سمت ورودی به سمت خروجی با استفاده از این قطعات انجام می‌شود. در واقع، در موتورگیربکس‌ها، گیربکس به عنوان مبدل سرعت و گشتاور عمل می‌کند. در موتورگیربکس‌ها در نتیجه عملکرد یک منبع نیرو و یک سیستم انتقال قدرت، سرعت و دور موتور کاهش می‌یابد و در مقابل، قدرت یا گشتاور خروجی موتور افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر، عملکرد الکتروگیربکس‌ها به صورت کاهش دور و سرعت موتور و تغییر توان قدرت موتور تعریف می‌شود.
دو فاکتور میزان سرعت ورودی و گشتاور خروجی گیربکس جهت انتخاب گیربکس و انواع آن بسیار مهم تلقی می‌شوند. بر این اساس، دو گروه در طبقه‌بندی الکتروگیربکس‌ها تعریف می‌شوند:
• موتور گیربکس‌های کاهنده
• موتور گیربکس‌های افزاینده
الکتروگیربکس‌های کاهنده با کاهش سرعت گیربکس و افزایش گشتاور عمل می‌کنند؛ در حالیکه، نوع افزاینده موتور گیربکس‌ها با ویژگی افزایش سرعت و کاهش گشتاور شناخته می‌شوند.

 

کاربرد موتور گیربکس دار

الکتروگیربکس‌ها به عنوان یکی از قطعات مهم و پرکاربرد جهت انتقال توان، انرژی و افزایش سرعت به کار ‌می‌روند. با توجه به افزایش مصرف انرژی در صنایع مختلف و ضرورت مصرف بهینه آن، استفاده از این تجهیزات می‌تواند قابل تأمل باشد. اما اینکه کاربرد موتورگیربکس چیست و در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرسشی است که در این بخش به آن می‌پردازیم.
تولید خودرو از جمله صنایعی است که موتورگیربکس‌ها در مراحل مختلف ساخت تا مونتاژ نهایی آن کاربرد دارند. صنعت تولید بطری، نوشیدنی و واحد‌های بسته‌بندی نیز به طور قابل توجهی به استفاده از این تجهیزات تکیه دارند. انتقال و دریافت بار در فرودگاه‌ها و ربات‌ها یا ماشین‌های جا به جا‌کننده هم از دیگر موارد کاربرد موتور گیربکس دار محسوب می‌شود. از جمله دیگر کاربرد‌های موتور گیربکس دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت و تجهیز بالابر‌ها، آسانسور‌ها و جرثقیل‌ها
  • صنعت تولید و تبدیل مواد غذایی
  • صنعت فولاد‌سازی و سیمان
  • صنعت پتروشیمی
  • صنایع مس
  •  تجهیزات انتقال مواد در معادن و کوره‌های ذوب

 

موتور دی سی بدون گیربکس

تفاوت موتورهای DC گیربکس دار و بدون گیربکس، این نوع از موتور‌ها، یک جریان مغناطیسی را در روتور به وسیله‌ی آهنربا‌های دائمی به وجود می‌آورند موتور‌های بدون گیربکس کوچک‌تر از موتور‌های گیربکس دار هستند اما گرانقیمت‌تر می‌باشند چرا که از سوییچ‌های اثر هال در استاتور خود استفاده می‌کنند اما مشخصه گشتاور سرعت بهتری دارند و کارایی و طول عمرشان نسبت به موتور‌های گیربکس دار بیشتر است.
موتور‌های گیربکس دار DC شباهت زیادی به موتور‌های DC با آهنربا‌های ثابت دارند اما هیچ گیربکسی ندارند و همین مسأله باعث می‌شود که بر اثر جرقه زدن کموتاتور آسیب نبینند و در نتیجه طول عمر بیشتری داشته باشد.
ساختار یک موتور DC بدون گیربکس خیلی به موتور AC شباهت دارد و همین مسأله این موتور را تبدیل به یک موتور سنکرون می‌کند اما موتور بدون گیربکس نسبت به موتور‌های معمولی فوق‌العاده گران هستند.

 

تفاوت موتور‌های دی سی گیربکس دار و بدون گیربکس

موتور‌های بدون گیربکس کارایی بالاتری نسبت به موتور‌های گیربکس دار دارند در ضمن مطمئن‌تر هستند و کم بودن نویز، کنترل عالی سرعت و سرعت بالاتر آن‌ها را به گزینه‌های مناسب‌تری نسبت به موتور گیربکس دار تبدیل می‌کند. به هر حال آن‌ها در مقایسه با موتور‌های گیربکس دار گران‌تر هستند و کنترل‌شان خیلی دشوارتر می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید