لوازم دیگر

چگونگی نصب موتور ویبره. راهنمای کامل نصب و راه اندازی موتور ویبره

نصب موتور ویبره

نحوه نصب و تغییر ضربه موتور ویبره

در این مقاله لانداالکترونیک به شما کمک میکند تا بعد از خرید موتور ویبراتور خود، نصب موتور ویبره را به درستی انجام داده و همچنین در صورت نیاز به تغییر ضربه موتور ویبره، این کار را به صورت صحیح و اصولی انجام بدهید.

تنطیم ضربه یا نیروی گریز از مرکز در موتور ویبره بدنه

تنظیم یا تغییر ضربه موتور ویبره چه زمانی اتفاق می افتد؟  هنگامی که در مراحلی از کار دستگاه به هر دلیلی نیاز به ضربه متفاوت داشته باشیم. مثلا زمانی که ضربه زیاد منجر به گسستن جوش های دستگاه و یا اعوجاج دستگاه می شود. این تغییر ضربه می تواند به وسیله تغییر در شکل لنگ ها و یا تغییر در دور موتور صورت پذیرد. که در ادامه هر کدام را توضیح داده و معایب و مزایای هر یک را بررسی می کنیم.  ضربه و یا نیروی گریز از مرکز در موتور ویبره به دو صورت مکانیکی و برقی قابل تنظیم می باشند.

تغییر ضربه موتورهای ویبره به صورت برقی (تغییر دور موتور ویبره بدنه )

در این روش تغییر ضربه وارده توسط موتور ویبره به وسیله تغییر در فرکانس برق ورودی به دستگاه و در نتیجه تغییر در دور ویبره بدنه صورت می گیرد. این تغییر در فرکانس برق ورودی توسط دستگاهی به نام اینورتر و یا دیمر صورت می گیرد.

نکته: معمولا استفاده از اینورتر فقط به منظور تغییر دور موتور صورت می گیرد و تغییر در نیروی گریز از مرکز یا ضربه موتور ویبره مد نظر نمی باشد.

به عنوان مثال: یک ویبراتور 3000 دور داریم که با برق 50 هرتز کار می کند. می خواهیم به وسیله یک اینورتر فرکانس را تغییر دهیم. در صورت افزایش فرکانس دور موتور افزایش می یابد و به تبع آن ضربه های قوی تری به بدنه دستگاه وارد می شود.

اینورتر ها به وسیله تغییر در فرکانس دور موتور را تغییر می دهند.

معایب :

این روش بیشتر به منظور تغییر در دور و سرعت دستگاه صورت می گیرد و برای تغییر ضربه خیلی مفید نیست. چون تغییر در دور مقدار دامنه حرکتی را تغییر و در نتیجه کاربرد موتور ویبره را متفاوت خواهد کرد. به همین دلیل احتمال اینکه در صورت کاهش ضربه، نتیجه مطلوبمان حاصل نشود زیاد می باشد. همچنین این روش هزینه اضافی ای به مجموعه برای تامین دستگاه اینورتر تحمیل می کند.

مزایا :

در این روش می توانیم دور موتور ویبره را در حین کار تنظیم کنیم که در خیلی از صنایع بسیار مورد نیاز می باشد. البته مقدار این کاهش و افزایش دور خیلی نمی تواند باشد. در صورت کاهش زیاد دور، ضربه بسیار کاهش یافته و موتور ویبره عملا بلا استفاده می گردد. و در صورت افزایش زیاد دور موتور ویبره بدنه، احتمال آسیب به قطعات موتور همچون بلبرینگ بالا می رود.

تغییر ضربه موتور ویبره بدنه به روش مکانیکی

در این روش به وسیله تغییر در زاویه یک لنگ نسبت به لنگ دیگر در هر یک از دو سر موتور ویبره، می توانیم ضربه وارده را افزایش و یا کاهش دهیم.

روش کار به این صورت است که :

ابتدا باید درپوش هایی که در دو سر ویبراتور تعبیه شده اند را باز کنیم. این درپوش ها برای جلوگیری از هر گونه تماس دست و یا اجسام دیگر با لنگ های دوار می باشند. همچنین این درپوش ها از ورود ذرات گرد و غبار و آب و اجسام خارجی با لنگ ها و شفت جلوگیری به عمل می آورد.  بعد از باز کردن هر دو درپوش، می توانید لنگ ها را مشاهده کنید. معمولا یک یا چند لنگ ثابت، و یک یا تعدادی لنگ قابل چرخش می باشند. با شل کردن مهره های دو سر شفت و یا پیچ های محکم کننده لنگ ها، می توانیم لنگ های متغییر را دوران دهیم. در صورت دوران و حرکت لنگ ها به سمت دایره کامل، ضربه کاهش می یابد. و در صورت حرکت لنگ ها به سمت نیم دایره ای شدن، ضربه به ماکزیمم مقدار خود می رسد.

لطفا به نکات زیر توجه بفرمایید:

نکته 1 :

لنگ های دو سر ویبراتور باید تقارن داشته باشند. به صورتی که چرخش ساعت گرد یک طرف ، چرخش پادساعتگر طرف دیگر را به دنبال داشته باشد. در غیر این صورت فشار زیاد وارد به شفت باعث کاهش کارایی موتور ویبراتور بدنه و  سوختن و یا تخریب زودهنگام موتور ویبراتور می گردد . همین نکته باعث افزایش عمر موتور ویبره می گردد.

نکته 2 :

باید توجه داشت که در تنظیم لنگ ها زوایای تغییر یافته در هر دو سمت به یک اندازه باشد. مثلا اگر یک طرف را 30 درجه و ساعتگرد چرخاندیم طرف دیگر را 30 درجه و پادساعتگرد بچرخانیم.

مزایا :

این روش رایگان است و نیاز به خرید دستگاه خاصی نمی باشد. همچنین در این حالت، ما می توانیم فقط یک متغیر یعنی نیروی گریز از مرکز را بدون هیچ تغییری در دور دستگاه تنظیم کنیم.

معایب :

روش مکانیکی اندکی زمان بر می باشد. برای اعمال تغییرات در لنگ ها، موتور باید از چرخه خارج شده و به صورت خاموش، کار بر روی موتور صورت گیرد. و همچنین، ضربه ای که ویبراتور بر اساس آن تولید شده است و بر روی پلاک دستگاه حک شده است ماکزیمم ضربه قابل اعمال بر روی موتور ویبره می باشد و تنظیم لنگ  در صورت نیاز برای کاهش ضربه قابل اعمال است. و به همین دلیل افزایش مقدار ضربه یا شدنی نیست (لنگ ها نیم دایره کامل هستند) و یا اینکه موجب خسارت به موتور می گردد. در ویدئوی زیر مراحل تنظیم لنگ های یک موتور ویبراتور و نکات مربوط به آن نشان داده شده است.

نصب صحیح موتور ویبره بدنه

نصب صحیح موتور ویبره بدنه باعث افزایش طول عمر و بهبود کارکرد موتور ویبره می گردد. همواره در کارگاهها بعد از خرید موتور ویبره باید نصب موتور ویبره اصولی مورد توجه قرار بگیرد. بدین منظور،لانداالکترونیک نکات زیر را برای استفاده صنعتگران توصیه نموده است.  در نصب یک موتور ویبره دو بخش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند که در پایین آورده شده اند:

1- نصب فیزیکی که به وسیله پیچ و مهره به یک صفحه انجام می شود

اکر نصب فیزیکی دستگاه ویبراتور به بدنه ماشین آلات مانند میز ویبره و یا هاپر درست انجام شود، بدنه موتور ویبره آسیب کمتری می بیند و شکستن پایه ها کمتر اتفاق می افتد.

در نصب فیزیکی رعایت نکات زیر الزامی میباشد.

  • سطح صفحه ای که موتور ویبره بر روی آن نصب خواهد شد با سطح پایه های بدنه موتور ویبره باید اتصال کامل داشته باشند.در صورتی که بین این دو سطح فاصله خالی باشد و یا اینکه موتور ویبره اتصال محکم و کاملیبرقرار نکند در صورت ارتعاش در موتور ویبره، ضربات زیاد و ممتدی به پایه ها وارد شده که باعث شکستن سریع آنها می گردد.
  • حتی المقدور از صفحات رنگ آمیزی شده برای نصب استفاده نگردد.
  • در صورتی که سطح نصب دایره ای شکل می باشد ، به وسیله ناودانی سطح نصب را صاف می کنیم و سپس ویبره بدنه را به ناودانی پیچ می کنیم.
  • همچنین برای نصب حتما از پیچ آلنی خشکه و واشرهای تخت و فنری استفاده می کنیم تا اتصال موتور ویبره به بدنه دستگاه محکم و بدون حرکت باشد.
  • در انتخاب سایز و نوع پیچ دقت فرمایید. قطر پیچ باید بالاترین سایز قابل استفاده برای سوراخ پایه و صفحه دستگاه باشد.
  • در انتخاب پیچ و مهره به جداول استاندارد مراجعه کرده تا ابعاد مناسب واشر و پیچ و همچنین مقدار گشتاور مورد نیاز برای هر یک به دست آید.

2- نصب برقی (اتصال کابل ها)که به وسیله اتصال رشته های کابل به داخل جعبه برق صورت می پذیرد

  • ابتدا مطمئن شوید که ولتاژ و فرکانس برق ورودی به ویبره بدنه متناسب با مشخصات اعلام شده در پلاک آن باشد.
  • اگر از فرکانس متغیر ( که پیش تر در مورد آن توضیح دادیم ) در مورد ویبره استفاده می کنید توجه فرمایید که فرکانس ورودی هرگز کمتر از 20 هرتز و بالاتر از فرکانس دستگاه نگردد.
  • حتما کابل ها را از گلند عبور دهید و سپس به ترمینال نصب کنید.
  • خیلی بهتر است که خود کامل توسط بست کمربندی بر روی موتور ویبره کاملا مهار شود تا ارتعاشات وارده آسیبی به اتصال مناسب سیم یا فیش ها وارد نکند.
  • در انتخاب کابل ها دقت کنید که باید از دارای پوشش لاستیکی محافظ و عایق باشند. قطر و سطح مقطع کابل باید متناسب با دستگاه انتخاب شود تا از داغ شدن کابل جلوگیری به عمل آید .
  •  در نصب کابل به ترمینال جعبه برق حتما از فیش های استاندارد با اتصال کامل و قوی استفاده شود .
  • در غیر اینصورت لرزش های موتور ویبره امکان قطع شدن اتصال را در پی خواهد داشت.در صورت قطع شدن یکی از فازها در برق سه فاز موتور دو فاز کار کرده و منجر به سوختن موتور می گردد.
  • اتصال فیش ها به سر ترمینال باید کامل محکم و مطمئن باشند.
  • نحوه اتصال پل ها در ترمینال ویبراتورها برای برق با ولتاژ پایین (تک فاز) به صورت مثلت و برای برق با ولتاژ بالا (سه فاز) به صورت ستاره می باشد.در تصویر زیر اتصال مثلث ( شکل سمت راست ) و اتصال ستاره ( شکل سمت چپ ) را مشاهده می کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید